loader image

”Vi blir nöjda när kunden är nöjd”

Jonas Granberg, Håkan Olovsson och Fredrik Hjälte utgör en del av teamet på TeamNorr.

Med snabb IT-support och bred kompetens har TeamNorr hjälpt många nöjda företag i Norrbotten. ”Det handlar om att hitta rätt lösningar och knyta ihop helheten för varje kund”, säger Jonas Granberg, IT-konsult.

TeamNorr fungerar som en inhyrd IT-avdelning som erbjuder support och service, men även inköp av IT-produkter. Genom att bara vara ett samtal bort och alltid stå redo att hjälpa till har TeamNorr skapat goda relationer till företag över hela Norrland.

– Det handlar om att hitta rätt lösningar och knyta ihop helheten för varje kund. Det sparar tid för dem och ger dem en bra dag på jobbet. Vill de ha det på ett visst sätt så gör vi allt vi kan för att ordna det. Det ger en tillfredsställelse, vi blir nöjda när kunden blir nöjd, säger Jonas Granberg, IT-konsult.

Att lösa problem är den främsta drivkraften för honom och kollegorna.

– När man kommer ut till någon där det inte fungerar, och så fungerar det när man åker därifrån. Det är kul för både mig och kunden. Det underlättar deras vardag, och det känns bra för mig att lösa problem, säger Jonas Granberg.

För kunden kan det ibland vara svårt att veta var felet finns, eller vilken teknik de behöver.

– Vi vill hjälpa företag här i Norrbotten med helhetslösningar så de får en bra dag på jobbet. Alla har olika typer av behov, beroende på hur stort företaget är och hur de är vana vid att jobba. Alla kunder behöver inte all teknik, utan man får anpassa det till olika nivåer, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult.

TeamNorrs Luleåkontor slog upp portarna i oktober 2019 och Piteåkontoret öppnade i februari 2020. De har även kontor i Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik och hjälper företag över hela Norrland. En anledning till företagets starka tillväxt handlar mycket om att riktigt nöjda kunder ger fler kunder.

– Vi ringer upp våra kunder efter utfört uppdrag för att följa upp kundnöjdheten. Det är många kunder som har följt med oss och som vi har långa relationer med sedan tidigare, säger Håkan Olovsson, säljare.

”Vi vill hjälpa företag att anpassa sin vardag så att den funkar så bra som möjligt”, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult på TeamNorr.

Vad får ni för respons från era kunder?

– Det bästa betyget är när de vill göra nya affärer med oss, hålla kvar relationen och vara trogna kunder, säger Håkan Olovsson.

– De brukar uppskatta att vi är duktiga på att återkoppla i ärendet, nästan oavsett tid på dygnet. Vi följer alltid upp. De tycker det är bra att det inte drar ut på tiden och att vi kan svara på alla frågor direkt, det har jag märkt är bland det viktigaste hos kunderna, säger Fredrik Hjälte.

Vilka är era främsta styrkor?

– Vi har snabb support och bred kompetens. Vi kan supportera skrivare och hårdvara, men också nätverk och server. Vi har kompetensen som krävs för att ta helhetsansvaret för IT-miljön, vilket är en stor trygghet för våra kunder, säger Håkan Olovsson.

Att lösa problem är den främsta drivkraften för Fredrik Hjälte och kollegorna på TeamNorr, som alltid är redo att hjälpa sina kunder med IT-support och service.

Här är TeamNorrs arbetsmetod för att säkerställa hög kundnöjdhet:

1. En kund hör av sig till TeamNorr och behöver hjälp med IT-miljön som krånglar. TeamNorrs koordinator tar emot samtalet, identifierar problemet och skickar vidare uppdraget till rätt IT-konsult.

2. IT-konsulten utför uppdraget, vilket kan vara allt ifrån att hjälpa en kund med en server, ett krånglande nätverk, ett glömt lösenord eller att installera en ny skrivare.

3. Koordinatorn från TeamNorr fakturerar för utfört uppdrag.

4. TeamNorrs affärsstöd kontaktar kunden efter avslutat uppdrag för att fråga hur allt gått, om kunden är helt nöjd och för att höra om det finns behov av annan hjälp.

Helhetsansvar för er IT

TeamNorr erbjuder helhetslösningar inom IT för att företag i Norrland ska ha en bra dag på jobbet. Företaget levererar alla produkter och tjänster ett företag behöver till en fast månadskostnad. Eftersom TeamNorr tar ansvar för helheten blir vardagen enklare och smidigare för företag och medarbetare. Som kund får du hjälp av en och samma leverantör och TeamNorr gör snabbt felsökningar vid eventuella problem..

”Nyckeln är att planera och tänka efter, se till att ha bra skydd och rutiner”, säger Robin Johansson, TeamNorr IT-Partner.

Hur ska man undvika att drabbas?

– Det gäller att förutsätta att det händer och ha en plan för det. För statistiken säger att det kommer hända någon gång i någon omfattning. Nyckeln är att planera och tänka efter, se till att ha bra skydd och rutiner, säger Robin Johansson, IT-konsult.

– Framför allt att utbilda personal, så att medarbetare förstår att de har ett stort ansvar i vad man gör med sin dator och e-post. Har man aldrig varit drabbad så är det lätt att negligera det, klicka hejvilt och fylla i information. Men har man otur är det fel typ av mejl man råkat klicka på, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult.

Majoriteten av alla cybersäkerhetsproblem orsakas av människan, att någon luras att klicka på en länk eller öppna en fil.

– Det är företagens uppgift att se till att ha bästa skyddet och utbilda anställda, med bättre rutiner och mjukvara. Många tänker att ”det där händer inte mig”. Men nu kryper det allt närmare, och det gäller att se om sitt hus och inse att det kommer kosta pengar om vi inte ser över IT-miljön och utbildar personalen i tid. Det är bättre att förebygga branden än att behöva släcka bränder hela tiden, säger André Jonsson.

”Många har gått i tron att det ”händer inte mig”, men det är dags att ta det på allvar och inse att det är mer en tidsfråga innan det händer. Det viktiga är att man är förberedd och att man har skapat en säkerhet där man inte kan slås ut helt”, säger Håkan Olovsson, TeamNorr IT-Partner.

Även kollegan Håkan Olovsson poängterar vikten av att öka medvetenheten och att vara förberedd:

– Kostnaden för att investera i bättre säkerhet är något man ska jämföra med effekten och kostnaden av att bli utan alla sina system och tillgång till dokument. Vad får det för konsekvenser hos företaget om och när det inträffar?

Vilka är era allra bästa tips för en säker IT-miljö?

– Förebygg, utbilda och investera. Var villig att investera både tid och pengar, för det kostar betydligt mer om det väl händer något. Rätt lösningar med en IT-leverantör som vägleder, det banar vägen för framgång. Och här finns vi på TeamNorr IT-Partner redo att hjälpa till med både säkerhet och utbildning, säger André Jonsson.

Fredrik Hjälte tillägger också att regelbunden inventering och uppdatering av sin IT-miljö är avgörande.

– Har ni till exempel gamla datorer som borde ha blivit bytta för sju år sedan, eller en gammal router med programvara som inte är uppdaterad? Sådant kan vara en källa för en hackare. Fortsätter man att använda sin omoderna IT-utrustning med äldre mjukvara löper man större risk att bli drabbad än med uppdaterade, säkra produkter. Det räcker med att den svagaste länken i kedjan brister.

”Har man aldrig varit drabbad så är det lätt att negligera det, klicka hejvilt och fylla i information. Men har man otur är det fel typ av mejl man råkat klicka på”, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult.

TeamNorr har vuxit stabilt sedan bolaget startades 2014 och senaste året har kundtillströmningen ökat markant på samtliga orter. De märker att många nya kunder söker sig till en lokal och kompetent IT-Partner för att få hjälp.

– Det är såklart väldigt roligt att vi får fler och fler kunduppdrag. Vi arbetar varje dag för att vara en rejäl och smidig IT-Partner som gör livet enkelt för våra kunder. Nöjda kunder blir som riktiga ambassadörer för oss och rekommenderar oss till andra företag. Därför söker vi nu ytterligare kollegor till flera av våra kontor, säger André Jonsson.

”Det är företagens uppgift att se till att ha bästa skyddet och utbilda anställda, med bättre rutiner och mjukvara”, säger André Jonsson.

7 säkerhetstips:

  1. Använd starka lösenord och tvåstegsverifiering.
  2. Utrusta era enheter med antivirusprogram. Det registreras 350 000 nya virus per dag och 7 miljarder virusattacker per år.
  3. Säkra er data med georedundant backup – vid exempelvis brand eller stöld är det viktigt att data finns lagrad på olika platser.
  4. Använd en tredjepartsbackup till Microsoft 365.
  5. Uppdatera programvaror och operativsystem regelbundet för att ta del av de senaste säkerhetskorrigeringarna.
  6. Tänk efter innan du öppnar en länk eller bilaga, även om mejlet tycks komma från en säker källa. Så kallade phishing-attacker blir allt vanligare.
  7. Skydda ert trådlösa nätverk. Använd ett nätverk inom organisationen och skapa ett gästnätverk för era besökare.

Fredrik Hjälte och Håkan Olovsson, TeamNorr IT-Partner.

Hjälp med IT-säkerhet?

Vill du och ditt företag ha hjälp med IT-säkerhet? TeamNorr IT-Partner hjälper företag att växa med rätt IT-lösningar och vill göra livet enkelt för kunderna genom att ta helhetsansvaret för produktleveranser, support, servicedesk och drift. En bekymmersfri IT-miljö för en bra dag på jobbet.
Företaget har 21 anställda placerade på de lokala kontoren i Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik.
Vill du veta mer hur TeamNorr kan hjälpa ditt företag med IT-säkerhet? Läs mer här om TeamNorrs egna datacenter.

Möt våra specialister

Vi hjälper företag växa med rätt IT-lösningar

Andra nyheter från TeamNorr

Fler kollegor till Skellefteå

Fler kollegor till Skellefteå

Vi söker just nu fler kollegor till vårt kontor i Skellefteå. Vilka vi är? En rejäl och smidig IT-partner med rötterna...