Rätt teknik och arbetssätt för en bra dag på jobbet hemma

Pär Vidmark är lösningsspecialist på TeamNorr IT-Partner och hjälper företagets kunder att skaffa rätt lösningar för att kunna jobba var som helst.

Hur man ska tänka kring sitt hemmakontor beror mycket på vilken arbetssituation man har. Om det handlar om distansarbete då och då ska man fokusera på variation. Inte alltid sitta med sin laptop i soffan eller i köket utan variera arbetsställning och ta pauser ofta. Om man däremot huvudsakligen arbetar från hemmet ska arbetsplatsen vara lika väl utrustad som på ett kontor. 

– En bra plats att sitta och jobba på är otroligt viktigt, annars kommer problemen som ett brev på posten. Du ska i princip ha tillgång till samma tekniska funktioner som du har på kontoret och om en arbetsplats har molnbaserade tjänster så går det att arbeta var som helst.

Behöver du utrusta ditt hemmakontor

Här finns färdiga paket för hemarbetsplatser

Pär Vidmark tror absolut att vi kommer att jobba mer hemifrån i framtiden, eftersom vi nu sett att det fungerar.

– Om ett företag investerar i fysisk och digital utrustning nu så finns ingen anledning att sluta använda den, säger han.

Pär Vidmark menar att vi bör lära oss av det som sker nu och börja samverka mer digitalt framöver.

– Jag tycker att företag ska ta tillfället i akt och utveckla sina arbetssätt genom att exempelvis undvika att åka långa sträckor för fysiska möten. De går att hålla digitalt. Jag tror också att vi kommer att jobba mer hemifrån. Vi sparar tid på det och det finns många verktyg och lösningar för att det kan fungera, säger Pär Vidmark.

NÅGRA TIPS ATT TÄNKA PÅ VID DIGITALA MÖTEN

Störande ljud, rundgång eller bild som hackar kan sabotera ett välplanerat och viktigt möte, så det gäller att alla i mötet har bra och fungerande teknik. Att delta med webbkameran påslagen är en viktig ingrediens för få till bättre möten. Att kunna se den man kommunicerar med underlättar.

Se till att du vet vad mötet handlar om. Läs igenom agendan och se till att du är väl förberedd.

Se till att du befinner dig i en tyst, ljus och lämplig miljö.

Se till att ha bra utrustning, en riktad webbkamera i ögonhöjd och se till att all övrig teknik fungerar fem minuter innan mötet startar.

Håll koll på din mikrofon, stäng av den när du inte pratar för att undvika störigt ljud från andra. Slå på den då du ska prata.

Se till att anteckna viktiga delar, även om mötet spelas in.