Hur ska man undvika att drabbas?
– Det gäller att förutsätta att det händer och ha en plan för det. För statistiken säger att det kommer hända någon gång i någon omfattning. Nyckeln är att planera och tänka efter, se till att ha bra skydd och rutiner, säger Robin Johansson, IT-konsult.
– Framför allt att utbilda personal, så att medarbetare förstår att de har ett stort ansvar i vad man gör med sin dator och e-post. Har man aldrig varit drabbad så är det lätt att negligera det, klicka hejvilt och fylla i information. Men har man otur är det fel typ av mejl man råkat klicka på, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult.
Majoriteten av alla cybersäkerhetsproblem orsakas av människan, att någon luras att klicka på en länk eller öppna en fil.
– Det är företagens uppgift att se till att ha bästa skyddet och utbilda anställda, med bättre rutiner och mjukvara. Många tänker att ”det där händer inte mig”. Men nu kryper det allt närmare, och det gäller att se om sitt hus och inse att det kommer kosta pengar om vi inte ser över IT-miljön och utbildar personalen i tid. Det är bättre att förebygga branden än att behöva släcka bränder hela tiden, säger André Jonsson.