loader image

Nöjda kunder ett kvitto på fungerande arbetsmetod

TeamNorrs speciella arbetsmetod för IT-tjänster har lett till rekordmånga nöjda kunder i norra Sverige. Vetskapen om att den support som behövs bara finns ett samtal bort skapar en trygghet.
– Det ska vara enkelt att höra av sig, säger Jessica Bos.

Genom att bara vara ett samtal bort och alltid stå redo att hjälpa till har TeamNorr skapat uppskattade och varaktiga relationer till sina kunder.

Det välfungerande och prisade arbetssättet med TeamNorrs IT-support har inte kommit till av en slump utan tagits fram för att underlätta och skapa bra dagar på jobbet hos företag som behöver teknisk hjälp av olika slag.

– Ofta har kunden varken tid eller intresse för att på egen hand ordna med teknik som strular, utan behöver någon kunnig som löser problemet. Att ringa oss i det läget är väldigt enkelt, säger Jessica Bos som är konsultchef på TeamNorr.

TeamNorrs speciella arbetsmetod för IT-tjänster har lett till rekordmånga nöjda kunder i norra Sverige. ”Det ska vara enkelt att höra av sig.”

Jessica Bos menar att en stor del av TeamNorrs framgång beror på att ett utfört uppdrag alltid följs upp med ett telefonsamtal.

– Vi har ett arbetssätt som i grunden innebär en inbyggd kvalitetssäkring i allt vi gör. Uppdragen som vi utför hos våra kunder följs upp genom att vi helt enkelt hör av oss till kunden efter några dagar och kollar så att allt fungerar som det ska och att de är nöjda med vårt arbete. Det blir ju ett kvitto på att vi gör rätt saker. Det betyder mycket för våra kunder, men även för oss. Är det något de har synpunkter på får vi en chans att förbättra oss, säger Jessica Bos.

Närheten och den personliga kontakten till kunden, oavsett var den befinner sig geografiskt, ger kunskap om kundens behov och skänker trygghet för båda parter.

Ibland kan det vara svårt att själv identifiera exakt vilka behov som finns. I första kontakten med en kund börjar TeamNorr med att ta reda på vilka önskemål de har. En genomgång görs också då allt från funktion, säkerhet och nödvändiga effektiviseringsåtgärder ses över.

– Målet är ju att det ska gå lätt och smidigt för dem som anlitar oss så att de i sin tur kan fokusera på sin kärnverksamhet. Vi ser långsiktigt på våra kundrelationer, därför är vi drivande i att effektivisera kundens IT-miljö och tar ansvar för helheten, förklarar Jessica.

KONSULTCHEFEN JESSICA BOS OM VÄGEN TILL FRAMGÅNG

”Vi får bra respons på vår support och service från alla de som anlitar oss. Jag tror att våra kunder känner av att vi på riktigt brinner för att utveckla deras verksamheter genom IT och att vi tar hand om och vårdar kunderna också efter leverans och installation. Vi hjälper till att hitta behovsanpassade lösningar kring hela IT-miljön och det uppskattas att vi pratar med ord som kunden förstår. Vi slänger oss inte med konstiga tekniska termer, för vi vill att det ska vara enkelt för alla att hänga med på vad vi kan hjälpa till med. Det ska vara så tryggt och enkelt som det bara går för våra kunder.”

Jessica Bos, konsultchef TeamNorr

DET HÄR ÄR TEAMNORR

TeamNorr startade 2014 i Umeå och utvidgades kort efter med ett kontor i Örnsköldsvik. I slutet av 2019 öppnades ett kontor i Luleå och i år ett i Piteå.

Genom sitt sätt att möta och hjälpa kunder med IT-frågor har företaget prisats, senast för Västerbottens bästa leverantör inom grenen dokumenthantering. Utnämningen ges till den leverantör som har högst kundnöjdhet i den rikstäckande leverantörsundersökningen Custice Awards.

”Nyckeln är att planera och tänka efter, se till att ha bra skydd och rutiner”, säger Robin Johansson, TeamNorr IT-Partner.

Hur ska man undvika att drabbas?

– Det gäller att förutsätta att det händer och ha en plan för det. För statistiken säger att det kommer hända någon gång i någon omfattning. Nyckeln är att planera och tänka efter, se till att ha bra skydd och rutiner, säger Robin Johansson, IT-konsult.

– Framför allt att utbilda personal, så att medarbetare förstår att de har ett stort ansvar i vad man gör med sin dator och e-post. Har man aldrig varit drabbad så är det lätt att negligera det, klicka hejvilt och fylla i information. Men har man otur är det fel typ av mejl man råkat klicka på, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult.

Majoriteten av alla cybersäkerhetsproblem orsakas av människan, att någon luras att klicka på en länk eller öppna en fil.

– Det är företagens uppgift att se till att ha bästa skyddet och utbilda anställda, med bättre rutiner och mjukvara. Många tänker att ”det där händer inte mig”. Men nu kryper det allt närmare, och det gäller att se om sitt hus och inse att det kommer kosta pengar om vi inte ser över IT-miljön och utbildar personalen i tid. Det är bättre att förebygga branden än att behöva släcka bränder hela tiden, säger André Jonsson.

”Många har gått i tron att det ”händer inte mig”, men det är dags att ta det på allvar och inse att det är mer en tidsfråga innan det händer. Det viktiga är att man är förberedd och att man har skapat en säkerhet där man inte kan slås ut helt”, säger Håkan Olovsson, TeamNorr IT-Partner.

Även kollegan Håkan Olovsson poängterar vikten av att öka medvetenheten och att vara förberedd:

– Kostnaden för att investera i bättre säkerhet är något man ska jämföra med effekten och kostnaden av att bli utan alla sina system och tillgång till dokument. Vad får det för konsekvenser hos företaget om och när det inträffar?

Vilka är era allra bästa tips för en säker IT-miljö?

– Förebygg, utbilda och investera. Var villig att investera både tid och pengar, för det kostar betydligt mer om det väl händer något. Rätt lösningar med en IT-leverantör som vägleder, det banar vägen för framgång. Och här finns vi på TeamNorr IT-Partner redo att hjälpa till med både säkerhet och utbildning, säger André Jonsson.

Fredrik Hjälte tillägger också att regelbunden inventering och uppdatering av sin IT-miljö är avgörande.

– Har ni till exempel gamla datorer som borde ha blivit bytta för sju år sedan, eller en gammal router med programvara som inte är uppdaterad? Sådant kan vara en källa för en hackare. Fortsätter man att använda sin omoderna IT-utrustning med äldre mjukvara löper man större risk att bli drabbad än med uppdaterade, säkra produkter. Det räcker med att den svagaste länken i kedjan brister.

”Har man aldrig varit drabbad så är det lätt att negligera det, klicka hejvilt och fylla i information. Men har man otur är det fel typ av mejl man råkat klicka på”, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult.

TeamNorr har vuxit stabilt sedan bolaget startades 2014 och senaste året har kundtillströmningen ökat markant på samtliga orter. De märker att många nya kunder söker sig till en lokal och kompetent IT-Partner för att få hjälp.

– Det är såklart väldigt roligt att vi får fler och fler kunduppdrag. Vi arbetar varje dag för att vara en rejäl och smidig IT-Partner som gör livet enkelt för våra kunder. Nöjda kunder blir som riktiga ambassadörer för oss och rekommenderar oss till andra företag. Därför söker vi nu ytterligare kollegor till flera av våra kontor, säger André Jonsson.

”Det är företagens uppgift att se till att ha bästa skyddet och utbilda anställda, med bättre rutiner och mjukvara”, säger André Jonsson.

7 säkerhetstips:

  1. Använd starka lösenord och tvåstegsverifiering.
  2. Utrusta era enheter med antivirusprogram. Det registreras 350 000 nya virus per dag och 7 miljarder virusattacker per år.
  3. Säkra er data med georedundant backup – vid exempelvis brand eller stöld är det viktigt att data finns lagrad på olika platser.
  4. Använd en tredjepartsbackup till Microsoft 365.
  5. Uppdatera programvaror och operativsystem regelbundet för att ta del av de senaste säkerhetskorrigeringarna.
  6. Tänk efter innan du öppnar en länk eller bilaga, även om mejlet tycks komma från en säker källa. Så kallade phishing-attacker blir allt vanligare.
  7. Skydda ert trådlösa nätverk. Använd ett nätverk inom organisationen och skapa ett gästnätverk för era besökare.

Fredrik Hjälte och Håkan Olovsson, TeamNorr IT-Partner.

Hjälp med IT-säkerhet?

Vill du och ditt företag ha hjälp med IT-säkerhet? TeamNorr IT-Partner hjälper företag att växa med rätt IT-lösningar och vill göra livet enkelt för kunderna genom att ta helhetsansvaret för produktleveranser, support, servicedesk och drift. En bekymmersfri IT-miljö för en bra dag på jobbet.
Företaget har 21 anställda placerade på de lokala kontoren i Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik.
Vill du veta mer hur TeamNorr kan hjälpa ditt företag med IT-säkerhet? Läs mer här om TeamNorrs egna datacenter.

Möt våra specialister

Vi hjälper företag växa med rätt IT-lösningar

Andra nyheter från TeamNorr

Fler kollegor till Skellefteå

Fler kollegor till Skellefteå

Vi söker just nu fler kollegor till vårt kontor i Skellefteå. Vilka vi är? En rejäl och smidig IT-partner med rötterna...