TeamNorr IT-Partner har en mängd spetskompetenser i teamet och arbetar som kundernas kompletta IT-avdelning.
– Att finnas nära våra kunder, närmare hjärtat av verksamheten och på regelbunden basis är något som det är stor efterfrågan på, säger Anders Eriksson, affärschef på TeamNorr.
Anders Eriksson jobbar som affärschef är han bland annat delaktig i framtagandet av tjänster och avtal – tjänster som det är tydligt att kunderna efterfrågar.
– IT-avdelningen ska inte bara vara en stödenhet utan ett aktivt redskap i företagets utveckling. Det är så vi ser på oss själva och våra tjänster till de kunder som anlitar oss att vara deras IT-avdelning. Proaktivitet handlar om hur vi kan hjälpa våra kunder att effektivisera sin personal och verksamhet, men också att minimera deras risker. Vi har stort fokus på IT-säkerhet där vi i dag vet att många behöver se över sina befintliga lösningar och skydd, säger Anders Eriksson.
Han tillägger:
– IT-avdelningen ska kunna leverera tjänster vars huvudsakliga värde ska kunna mätas på något sätt – och som företagets lönsamhetsansvariga är villiga att betala för. Det är bra för både våra kunder och anställda. Kunderna får ett mer proaktivt arbete som säkrar upp deras IT-miljö, samtidigt som våra anställda får en mindre stressig vardag.
Han jobbar mycket med att ta fram bra lösningar på planerad beläggning för TeamNorrs konsulter ute hos kund, alltså hur TeamNorr ska kunna fungera på ett så bra sätt som möjligt som kundens IT-avdelning.
– Vi vill inte bara lösa snabba problem som har uppstått, brandsläckning som vi brukar kalla det, utan vara ännu mer proaktiva. Hur kan vi förstärka IT-miljön så problem inte ska uppstå i framtiden? För många kunder har det ett stort värde att vi håller i taktpinnen. De får fokusera på att utveckla sitt bolag, medan vi sköter deras IT – det vi är duktiga på, säger Anders Eriksson.
För Anders Eriksson gäller det att hitta en balans mellan kundens behov och vad som krävs i tid för att TeamNorr ska kunna fungera som en komplett IT-avdelning för kunden.
Förutom kunden är medarbetarna väldigt viktiga för TeamNorr, och schemaläggningen bidrar också till att minska stressen för de anställda.
– Vi alla vet hur det är i dag. Det plingar i datorer och mobiler, telefonen ringer… Med en planerad schemaläggning kan våra medarbetare fokusera i lugn och ro på kunden, Vi vill skapa en bra dag på jobbet för både våra anställda och våra kunder, säger Anders Eriksson.
Som IT-avdelning kan TeamNorr ansvara för allt från projektering, installationer och IT-support till molntjänster, telefoni, dokumenthantering för att nämna några.
– Vi blir helt enkelt en resurs för kundens verksamhet, säger Anders Eriksson.
Namn: Anders Eriksson.
Bor: Skellefteå.
Intressen: Friluftsliv, padel, innebandy, Skellefteå AIK.
Specialistkunskaper: Telefoni, annars brinner jag för möten med människor och att utveckla våra affärer.