TeamNorr fungerar som it-avdelning åt sina kunder. Det innebär att TeamNorr jobbar nära och regelbundet för att ta hela greppet om it-miljön, allt från långsiktiga förbättringar till snabb it-support när det behövs.
– En it-avdelning ska inte bara vara en stödenhet, utan ett aktivt redskap i företagets utveckling. Vi hjälper norrländska företag att växa, säger Håkan Olovsson, affärsutvecklare på TeamNorr.
TeamNorr grundades 2014 med affärsidén att vara en komplett it-avdelning för ägarledda tillväxtföretag i Norrland. Nu finns vi i hela Norrland med en god geografisk täckning och planerna på ytterligare etableringar pågår.
– Vi har både bred och djup kompetens och vi i teamet kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi har hela tiden våra kunders bästa för ögonen och hjälper varandra över orterna för att lösa kundens problem, säger Håkan Olovsson.
Företaget har vuxit ordentligt sedan starten 2014 och Håkan Olovsson förklarar varför:
– Vi är rejäla och smidiga. Vi gör ett bra arbete, återkopplar och håller vad vi lovar. Det tycker vi är viktigt. Våra kunder upplever också att vi är enkla att ha att göra med och att vi gör livet lättare för dem. Det vet alla som på något sätt jobbar med it som verktyg i jobbet – det ska bara fungera, säger han och fortsätter:
– Liksom att vi hjälper kunderna att växa, hjälper de oss också – de är nöjda och är våra bästa säljare. Genom att vara en bra it-avdelning för våra kunder sprids det goda ryktet om oss. Företagare pratar med varandra och därför hör fler av sig till oss och vill jobba med oss. Gör man ett bra jobb och håller vad man lovar brukar det gå bra. När vi får vara kundens kompletta it-avdelning kan vi lösa problemen innan de uppstår, säger han.
TeamNorrs idealkunder är företag som vill och har förmågan att växa – och för att kunna växa krävs tekniska förutsättningar.
– Genom att anlita oss som it-avdelning får kunderna ta del av många olika spetskompetenser.
Det handlar bland annat om it-support, serverdrift med backup, leverans av datorer och skärmar. Även it-säkerhet är ett område där behovet från kunderna är väldigt stort och ett nödvändigt fokus hos alla företag. När något går sönder, eller om ett strömavbrott ställer till det för kunden kommer TeamNorr snabbt till undsättning med support och åtgärdar problemet, säger Håkan Olovsson och fortsätter:
– Vi arbetar också proaktivt för att det ska bli så få ”brandkårsutryckningar” som möjligt. När vi är på plats hos våra kunder kan vi enklare förebygga problem. Det brukar vara den bästa medicinen. It är verksamhetskritiskt hos de allra flesta företag i dag och då är det tryggt att ha oss med som resurs och bollplank på vägen.
TeamNorrs tanke är att avlasta kunden så att kunden kan släppa it-frågorna för att fullt ut lägga fokus på att utveckla sin verksamhet i önskad riktning.
– Vi är väldigt transparenta i vår affärsmodell och vill att våra kunder ska ha ett stort förtroende för oss. Då blir det också mycket roligare att arbeta tillsammans. Genom att resonera tillsammans når man ofta långt, säger Håkan Olovsson.
Han tillägger:
– För oss är det självklart att ett företags it-avdelning, vare sig den består av oss på TeamNorr eller finns inhouse, ska leverera tjänster vars huvudsakliga värde ska kunna mätas på något sätt. Företagets lönsamhetsansvariga ska vara villiga att betala för det – och det ska de verkligen känna om oss!