Hedlunda Industris vd Jerry Johansson kom till insikten att de som företag behövde hjälp med ”allt inom it”. Lösningen blev en ”rejäl” tioåring som kom att ta över ansvaret för hela it-avdelningen.
– Ser vad som ska göras och ser till att det blir gjort, säger Jerry Johansson.
– Det är cirka åtta år sedan vi insåg att vi behövde hjälp med allt inom it. Vi har väldigt många datorer och ingen på företaget med kompetens att ta hand om dem, säger Jerry Johansson, vd på möbeltillverkaren Hedlunda Industri från Lycksele.
Lösningen blev att kontakta TeamNorr som finns lokalt etablerade i Lycksele och Umeå plus en rad andra norrländska städer. Företaget grundades 2014 och fyllde således tio år nyligen.
– På skoj googlade jag “Vad händer när man fyller tio år” och fick svaret: ”Det händer mycket i en tioårings liv. Ofta stora känslor och tankar i en liten kropp. Kompisar blir till exempel allt viktigare och man börjar kunna se sig själv utifrån.” Det stämmer rätt bra på TeamNorr som tioåring. Vi har funderat mycket tillsammans och genom det skapat oss en tydligare bild av vilka vi är, vad vi har för syfte och vilka våra riktiga kompisar är, berättar TeamNorrs vd Edward Lantz och fortsätter:
– Vårt huvudsakliga syfte är att hjälpa företag verka och utvecklas i Norrland genom att vara deras aktiva it-avdelning. Vi jobbar nära och regelbundet för våra kunder och tar hela greppet om it-miljön.
För Jerry Johansson och Hedlunda Industri blev det en perfekt lösning. Numera är uppkomna it-problem inte deras utan TeamNorrs.
– TeamNorr har vuxit in i rollen och de fungerar numera fullt ut som vår it-avdelning. De hjälper oss med expertis om vilken utrustning vi behöver och vilka uppdateringar i it-miljön vi ska göra. De tar sitt ansvar, ger oss råd och berättar för oss vad vi behöver. Kommunikationen har alltid fungerat väldigt bra, säger Jerry Johansson och fortsätter:
– Och dessutom är det till ett fast pris.
Edward Lantz blir glad när han hör det omdöme som hans kollegor får av Jerry Johansson. Lika lätt som det ska vara att arbeta för TeamNorr – lika lätt ska det som kund vara att låta TeamNorr ta över ansvaret som extern it-avdelning.
– Våra kunder ska uppleva oss som rejäla och smidiga. Rejäla för att vi håller vad vi lovar, är tydliga, återkopplar och följer upp att vi gjort ett bra arbete. Smidiga för att vi är enkla att ha att göra med och för att vi gör livet lättare för våra kunder. Och inte minst att vi visar vårt fokus på kundens bästa.
Varje fredag klockan 13.00 träffas alla TeamNorrs it-tekniker via Teams för att köra i gång den heliga ringtimmen.
– Då ringer vi upp alla kunder som vi hjälpt under veckan för att återkoppla. Kunderna blir genuint glada över att vi ringer och checkar av att allt fungerar som det ska och önskar trevlig helg. Det har blivit en riktig succé för oss. Kunderna blir så nöjda att de rekommenderar oss till andra företag, säger Hampus Israelsson, it-tekniker på TeamNorr i Lycksele.